Hardlopen

 

 

Groepen

AV Feniks is in februari 2010 begonnen met het aanbieden van looptraining aan volwassenen. Deelnemers kunnen kiezen om o.l.v. een gekwalificeerde trainer aan de techniek en conditie te werken. We werken met  schema’s op maat en persoonlijke begeleiding. Je zult zien dat je je al na enkele weken rustig trainen beter gaat voelen!

Inmiddels zijn er groepen op verschillende niveau’s waardoor je binnen je eigen kunnen kunt instappen en op een later moment kunt doorstromen naar een andere groep. Hieronder staat een opsomming van de vaste groepen waarmee we momenteel in de vereniging actief mee zijn:

Zaterdag

Voor mensen die willen starten met hardlopen is dit een prima groep om in te stromen. In deze groep lopen ook ouders die hun kinderen naar de zaterdagmorgentraining brengen en zelf ook actief willen zijn. Op zaterdagmorgen van 10:00-11:30 uur wordt in een ontspannen sfeer getraind met meestal twee aanwezige trainers waardoor de groep soms tijdens het lopen gesplitst kan worden op snelheid.

Interesse? Neem contact op met Marijke de Jong

Woensdag

Op woensdagavond van 19.30-21.00 uur is er training voor lopers die met redelijk gemak 30-40 minuten aan een stuk kunnen hardlopen. In deze groep werk je op rustige wijze aan je techniek en je conditie. Het is zeer aanbevolen om hiernaast minimaal een keer per week voor jezelf te lopen. De gezamenlijke training bestaat uit een warming-up, loopscholing en (een beetje) krachttraining, een intervaltraining en als afsluiting een cooling down.

Meer informatie? Neem contact op met trainer Dennis Schipper !

Donderdag

De gevorderden lopers, die trainen op donderdagavond van 19.30-21.00 uur, kunnen minimaal uur hardlopen op een snelheid vanaf 10 km per uur. Als je meer kan is dat natuurlijk prima. Het is belangrijk dat als je aan deze trainingen mee gaat doen in ieder geval nog minimaal een keer per week een andere langere duurloop naast de pittige gezamenlijke intervaltraining doet. Meestal lopen deze leden al enkele jaren, waardoor hun lichaam de intensiteit van de training gewend zijn. Als deelnemers krijg je een persoonlijk schema met logboek, zodat de trainer kan zien wat je doet en hoe je erbij staat.

Meer informatie? Stuur even een mailtje!


Gaasperplasrun 2015

Trainingstijden

Groep Dag Tijd
Beginners/Plus Beginners Zaterdag 10.00.11.30
Half gevorderden Woensdag 19.30-21.00
Gevorderden Donderdag 19.30-21.00
Vakanties

  • Tijdens de vakanties zijn er in principe gewoon trainingen op de baan.
  • Indien er in een uitzondering situatie geen trainer en vervanger is, gaat de training niet door.
    In dat geval wordt dat per mail kenbaar gemaakt.
  • Op de meeste feestdagen zijn er geen trainingen.

De trainingen vinden allen plaats vanaf de Atletiekbaan in het Bijlmerpark en in de omgeving van het park. U mag gerust langskomen om mee te doen als proeftraining! Op dat moment kunt u kennismaken met de groep en trainer om een goed afweging te kunnen maken of u een lidmaatschap wilt aangaan.

Tot Slot

In je eentje kan het soms ongemerkt gebeuren dat je wat trainingen overslaat, in een groep die op een vaste dag traint zul je iets meer druk voelen om toch naar de training te gaan. Daarnaast zorgt een groep voor nog meer enthousiasme voor het hardlopen, en trek je je aan elkaar op. Dit alles is onder leiding van een gecertificeerde trainer die jou kan helpen om efficiënter te lopen met minder kans op blessures, door je aanwijzingen te geven op je looptechniek, een schema met een verantwoorde opbouw te overleggen, en ook meer theorie achtergrond mee te geven. Hoe fijn is dat?

Om de kans op blessures niet groter te maken dan nodig, proberen we de loop tijd en belastbaarheid van een loper geleidelijk te verhogen. In het algemeen betekent het dat er aan een startniveau plus trainingstraject duur een te verwachten doel is:

  • beginner met (veel) overgewicht => mogelijk advies eerst beginnen met wandelen!

  • beginner => 6 weken => 3km / 20 minuten aaneensluitend.

  • beginner met sportervaring => 6 weken => 5km

  • trainingen van 20 minuten => 6 weken => 5km

  • trainingen van 30 minuten => 12 weken => 10km

  • trainingen van 45 minuten => 12 weken => 15km of 10EM

  • trainingen van 60 minuten => 12 weken => halve marathon

  • trainingen van 100 minuten => 18 weken => marathon

Voor meer informatie of antwoord op uw vragen met betrekking tot de loopactiviteiten van AV Feniks kunt via de mail contact opnemen. U kunt natuurlijk ook meteen online inschrijven voor een hardloop groep van AV Feniks.

 

 

Cursussen

Onze cursussen vinden op zowel de atletiekbaan als in het omliggende park plaats. Verzamellocatie is de blauwe atletiekbaan van het bijlmersportpark. De trainers behandelen per sessie een onderwerp, zoals blessurepreventie, wedstrijdvoorbereiding, krachttraining en looptechniek.

Een atletiekbaan kan voor recreatieve lopers als barrière worden gezien omdat er een gedacht wordt aan snelle lopers. In de praktijk zul je zien dat dit enorm meevalt, en er ook lopers op een rustiger tempo meedoen. In de loopgroepen zijn genoeg lopers die op een voor hun ontspannen tempo lopen, en die ook komen voor de motivatie en gezelligheid van de groep.

Beginnerscursus

Enkele malen per jaar starten wij een beginners loopgroep via het Start to Run concept. In de start to run groep kun je in een aantal lessen leren hardlopen. De lessen bestaan uit theorie en praktijk. We werken aan de hand van een door de Atletiek Unie ontworpen en inmiddels beproefd kernschema. Loopplezier krijgen en behouden staat voorop bij de loopcursus, de afwisselende trainingen voor beginners hebben als doel om op verantwoorde wijze in 7 weken 3 km aaneen te kunnen lopen. De leiding is in handen van een ervaren en gediplomeerde looptrainer. Er is veel aandacht voor het rustig opbouwen van de conditie en het voorkomen van blessures. Elke week wordt een ander belangrijk aspect van de looptechniek geoefend en wordt er aandacht besteed aan een thema. Meer info is te vinden via de website Start to Run.

Erna is een loper die al lid van AV Feniks was en de Start-to-Run door omstandigheden gebruikte om opnieuw op te bouwen: De enorm diverse groep vond ik erg leuk, jong en oud, hoog en laag opgeleid en naast echte beginners ook opnieuw opbouwende lopers. De trainingen waren goed en afwisselend met aandacht voor kracht, techniek en conditie. Ook werd er voorzien in een schema voor trainingen tussen de zaterdagen door. Na zes weken liep iedereen al twintig minuten aaneengesloten en binnen  de korste tijd vond ik hardlopen weer net zo leuk als ik me herinnerde, heel motiverend.

Xandra werd gemotiveerd door haar nicht om voor een betere conditie en een gezondere levensstijl te starten met hardlopen: De groep beviel me prima, vanaf het begin was de stemming vrolijk en erg vriendelijk. Ik heb veel geleerd over blessure preventie en ook rust nemen, de trainer geeft iedereen goede tips  en neemt de tijd om oefeningen rustig uit te leggen. Samen hardlopen geeft extra motivatie, ik was trots en voldaan toen we de laatste training 20-25 minuten aaneengesloten konden hardlopen, bovendien voel ik me energieker en vrolijker.

Paul is een loper vanuit het vorig Start-to-Run traject, die AV Feniks als best bereikbare locatie koos vanuit IJsselstein: Ik wilde beter leren hardlopen, omdat ik hiervoor een zwakke conditie had en het hooguit 2 minuten kon volhouden. Dat is inmiddels, met een half uur aaneengesloten hardlopen, vele malen beter geworden. Na de cursus ben ik aangesloten bij de groep die op zaterdagochtend traint, en op 12 maart ga ik bij de Louis Vinkloop meedoen aan de 5 km

Vervolg cursus

AV Feniks organiseert verschillende (aansluitende) cursussen richting evenementen die in de directe nabijheid van de vereniging plaatsvinden. Ben je hardloper en op zoek naar een leuke uitdaging, of heb je je al ingeschreven voor een van deze wedstrijden? Neem dan deel aan zo’n cursus zodat je straks helemaal voorbereid bent om een goed resultaat te behalen. Voor de een is het doel uitlopen van 5 kilometer, voor een ander kan dit bijvoorbeeld een PR verbetering op 10 kilometer zijn.

De cursussen sluiten vaak aan op wedstrijden in de buurt, maar het meedoen hieraan is in principe optioneel. De cursus bevat een groepstraining per week door een gediplomeerde trainer met gevarieerde techniek aandachtspunten, theoretische achtergrond informatie, en een persoonlijk schema met duurlopen waarvan wordt verwacht dat je deze  voor jezelf afwerkt. Een startbewijs voor de wedstrijd die als doel is benoemd is geen onderdeel van het pakket.

(Bedrijf) Clinics

Het is ook mogelijk om eenmalig of meerdere keren een clinic te laten verzorgen door de trainers van AV Feniks. Dit kan interessant zijn voor bedrijven of andere groepen, die op sportief gebied hun werknemers/deelnemers willen ondersteunen met de kennis en ervaring van onze trainers. Het is in overleg mogelijk om dit bij ons op de atletiekbaan te organiseren, of op een door u bepaalde locatie. Ons uitgangspunt hierbij is dit tegen een vast uurtarief aan te bieden, waarbij een groepsgrootte tussen vijf en vijfentwintig personen wordt aangeraden.

Op dit moment verzorgen we bijvoorbeeld voor ABN AMRO een cursus traject van 15 weken richting de Egmond halve marathon. In drie eerdere trajecten is hierbij getraind richting diverse afstanden bij de Dam tot Damloop en de Amsterdam marathon.

Voor meer informatie of een offerte kun u mailen naar info@avfeniks.nl

Aanbod

De afgelopen maanden hebben we de volgende cursussen aangeboden:

  • 6 weken + afsluitende training. Start to Run (Beginnerscursus, ook via AtletiekUnie).
    • zaterdag 10:00: 9 september – 21 oktober
      • Geef je op via www.starttorun.nl, kosten zijn 49,50 euro voor 7 bijeenkomsten, inclusief mooi loopshirt en 3 nummers van het populaire magazine Runner’s World
      • Direct bij AV Feniks als losse cursus. Normaal € 42,- Nu € 40,- (aanmelden)
      • Of nog voordeliger: word lid van AV Feniks en het kost je niets extra. Meld je hier aan via de aanmeldpagina
      • Voor iedereen die interesse heeft, of zich al heeft aangemeld is het mogelijk om op zaterdag 15 oktober om 10.00 uur mee te doen met een korte proeftraining, of op dat moment nog vragen die je hebt aan de trainers te stellen.
  • 10 weken. Doel: 17/18 September Dam tot damloop 5/10 EM. Normaal € 60, Nu € 55,-
    • Woensdag 19.30 13 juli-14 september (tijdens zomervakantie alleen mogelijk op woensdag)
      vanaf 1 september kan als trainingsmoment ook donderdag 19.30 gekozen worden.
      vanaf 3 september kan als trainingsmoment ook zaterdag 10.00 gekozen worden.
      Voor de verschillende trainingsdagen stellen wij een verwachting aan het startniveau van de deelnemers
      • woensdag: minimaal 30 minuten aansluitend kunnen hardlopen op een ontspannen tempo.
      • donderdag: minimaal 60 minuten aansluitend kunnen hardlopen op een ontspannen tempo.
      • zaterdag: minimaal 20 minuten aansluitend kunnen hardlopen op een ontspannen tempo.
  • 14 weken. Doel: 16 oktober Amsterdam marathon 8/21/42 kilometer. Normaal € 84,- Nu € 75,-
    • Woensdag 19.30 13 juli – 12 oktober (tijdens zomervakantie alleen mogelijk op woensdag)

Binnenkort gaan we de wederom cursussen aanbieden:

  • 6 weken + afsluitende training. Start to Run (Beginnerscursus, ook via AtletiekUnie).
    • zaterdag 10:00: 3 maart- 21 april
      • Geef je op via www.starttorun.nl, kosten zijn 49,50 euro voor 7 bijeenkomsten.
      • Direct bij AV Feniks als losse cursus. Normaal € 42,- Nu € 40,- (aanmelden)
      • Of nog voordeliger: word lid van AV Feniks en het kost je niets extra. Meld je hier aan via de aanmeldpagina
      • Voor iedereen die interesse heeft, of zich al heeft aangemeld is het mogelijk om op zaterdag 3 maart om 10.00 uur mee te doen met een korte proeftraining, of op dat moment nog vragen die je hebt aan de trainers te stellen.

Voor meer informatie over de cursussen: stuur een mail naar Dennis.Schipper@AvFeniks.nl

 

 

Share This